Wat moeten we nou ?
Een paar jaar geleden bezocht ik op uitnodiging Polestar in Göteborg en vond daar snelle Volvo’s in de garage. Toerwagens die hun turborondje meer dan verdienstelijk meebliezen en vele prijzen in de wacht sleepten. Polestar racete niet alleen met Volvo’s maar ontwikkelde ook tuningsoftware en verkocht die aan Volvo AB. Op die manier was er een optimalisatie voor vele Volvo’s te koop en kwam er een fel begeerde blauwe badge op de kont van de auto’s.
En ineens stond er op die grommende Volvo’s geen Polestar meer en was de naam veranderd in CYAN naar cyaanblauw, ofwel Swedish Racing Green, zoals de kenners die kleur noemden. Was Polestar daarmee verdwenen? Nou nee, Polestar werd ingelijfd als de ‘performance divisie’ van VOLVO. De optimaliseringssoftware werd verder werd ontwikkeld en de blauwe badge werd een witte badge.
Maar dat duurde niet lang. Het merk kreeg een nieuw logo en werd als zelfstandig bedrijf geïntroduceerd, speciaal voor elektrisch aangedreven auto’s. Het hoofdkantoor is gevestigd in een fraaie zeer moderne kubus aan de Assar Gabrielssonsväg, pal naast het HQ van Volvocar AB in Torslanda Zweden.
Het eerste model Polestar 1, was nog een plug-in-hybride en we zagen een auto die toch wel heel erg leek op de Concept Coupé die we een paar jaar eerder als Volvo studiemodel kregen gepresenteerd. Zonder met je ogen te knipperen zie je een Volvo met een Polestar badge. Maar nee, het is toch echt geen VOLVO, zeggen ze bij Polestar. Polestar heeft geen dealers maar een trendy club in het centrum van een grote stad. Bij de vertrouwde Volvodealer kun je ‘m niet kopen, hij staat er zelfs niet in de showroom en bestellen moet online, klik klik op je iPad. De auto ophalen doe je dan wél weer bij de geselecteerde VOLVOdealer waar je ook voor onderhoud kunt/moet aankloppen want dat gaat natuurlijk niet in dat winkelcentrum.
En als Volvo ons dan laat weten dat er in de toekomst helemaal geen Volvo’s meer met grommende motoren worden geproduceerd en álle Volvo’s, net als de Polestars, op batterijen gaan rijden is de verwarring compleet. De vraag bij de liefhebbers is dientengevolge al enige tijd waarom? Waarom een apart merk voor auto’s die door Volvo ontwikkeld worden, er als Volvo’s uit zien en prima zouden passen in het Volvo programma.
Ik wil graag elektrisch gaan rijden en vraag me af wat mijn volgende auto zal worden? Weer een Volvo of toch maar een Polestar, die ik af ga halen en laat onderhouden bij mijn vertrouwde Volvodealer. Op Volvo-forum.nl heb ik maar een apart hoofdstuk voor Polestar gecreëerd, veel dingen lijken identiek en zo blijft het toch een beetje in de familie.
Immers …
Volvo for life
Dit verhaal schreef ik in 2019 als column #53 maar de redactie kon dat toen niet plaatsen.
In 2024 herschreef ik het en het werd geplaatst als column #87 in Volvo Drive Magazine