Column #84 - Snelheid

2025


Altijd weer onderwerp van gesprek vormt het brandstofverbruik. Kennelijk heel belang­rijk, want het is vaak één van de eerste vragen die je krijgt als je een nieuwe auto hebt. Kinderen, voornamelijk jongetjes, lijken doorgaans meer geïnteresseerd in snelheid. Zij willen als eerste weten: 'Hoe hard gaat 'ie?' Door de ingebouwde snelheidsbeperking is die vraag voor de nieuwe Volvo-rijder niet meer zo relevant. Bij 180 km/h houdt het op en zeg nou eerlijk, hoe vaak kun/wil/mag je harder dan dat? 'Op de Autobahn in Duitsland,' krijg je dan als reactie. Ook daar echter ligt de Tempolimit op veel plekken steeds lager en om nou voor die enkele keer dat het wél kan een snelle auto te willen... Tijdsbesparing levert het nauwelijks op. Ik reisde in het verleden regelmatig naar Zwitserland en doorgaans ging ik dan op een zondag, want dan is er weinig vracht­verkeer en kun je lekker doorrijden. Ook al trek je op lange rechte stukken even door, op de afstand van zo'n 800 kilometer die ik van huis tot bestemming aflegde bleek het tijdsverschil betrekkelijk klein. Ik heb het wel uitgeprobeerd. De ene keer reed ik overal waar het kon zo snel mogelijk en de volgende reis ging ik in de relaxstand: nergens harder dan 140 km/h. Onder vergelijkbare omstandigheden zat ik dan twintig minuten later in mijn hotel aan een biertje. Wel voelde ik me veel meer ontspannen dan wanneer ik in de haastmodus had gereden.

Daarnaast was natuurlijk het verbruik van de V70 veel hoger wanneer ik de sokken er in zette. Al sinds jaar en dag houd ik een gemiddelde van 1 op 10 aan en in de praktijk klopt dat aardig. Brochures geven altijd wat gunstiger getallen weer, maar daarvan trek ik me niet zo veel aan. Mijn vader riep weleens: `Ik tank altijd voor 50 gulden, dan merk je niet hoeveel je verbruikt.' Met mijn benzineauto is dat ook niet zo belangrijk, als ik tenminste niet naar de portemonnee kijk. Heb je een Volvo op batterijen, dan moet je dat zeker wel in de gaten houden. Er zijn mensen die daar een hele studie van maken, grotendeels door angst ingegeven. 'Bereik ik mijn bestemming wel of moet ik tussen­door ergens laden? Haal ik dan mijn afspraak dan nog?' Op Volvo-forum.nl is dat elektrisch verbruik vaak onderwerp van gesprek, zeker doordat mensen worden gecon­fronteerd met een veel kleinere actieradius dan de folder belooft. Telkens moet dan weer iemand uitleggen dat je daarin de resultaten van de standaard-verbruikstests vindt, terwijl er in de praktijk zoveel variabelen zijn dat elke rit weer anders kan uitpakken. Het lijkt een kwestie van wennen. Er komen steeds meer 'Duracellmobielen' en dus zal de ervaring wel ingeburgerd raken. Ik blijf voorlopig nog lekker gewoon vloeibare brandstof tanken. 1 op 10, dat wel.

Immers... Volvo for life.