Column #6 - Copper Metallic

2012


Ik houd van de kleur blauw, mooi blauw, helder blauw, maar het allermooist is koninklijk blauw. Dat dan wel. Eén kleurcombinatie, geel met blauw, is helemaal geweldig. Het zijn de kleuren van de Zweedse vlag. Bij de introductie van de C30 reden er auto’s met zo’n vlag op het dak. Vroeger kwam je meerkleurige auto’s nog wel tegen, maar nu zijn ze meestal eenkleurig. Elk modeljaar worden er weer nieuwe kleuren bedacht door de designers. Ken je het Cream Yellow van de 850 nog, of het Ocean race blauw dat al jaar en dag voor de V70 gebruikt wordt? De namen die gekozen worden, zijn soms bijzonder exotisch. Tja, je moet wat bedenken voor de dertigste kleur blauw. En je moet het ook nog een beetje in autojargon houden. De kleur Babyblauw kun je best op een auto spuiten maar om dat dan ook zo te noemen …

Kleur is ook bij auto’s een kwestie van mode. Het ene jaar wordt zwart de ultieme autokleur genoemd en twee jaar later is zilvermetallic weer helemaal in. Bij de RDW heet die tint trouwens ‘grijs’. Ik zie niet heel veel grijze voertuigen en zilver des te meer, maar kennelijk is zilvermetallic een te moeilijk woord voor de computer en dan is grijs het bestbijkomende alternatief.
Vorig jaar kwam wit ineens weer helemaal in de mode. Alle merken voerden ineens een min of meer witte auto, waar een jaar eerder nog het devies ‘met een witte blijf je zitten’ was. Ze bedachten wel allerlei wit-tinten:  crémewit, roomwit, icewhite, polarwhite, et cetera, et cetera.

Het valt mij telkens weer op wat een kleur met een auto doet. Dezelfde kleur op de S40 past absoluut niet bij de XC60 of S80. Het heeft vast met de afmetingen en de vorm van de auto te maken. Rood op een C30 staat sportief, maar een rode V70 wordt een opvallende grote bak terwijl die auto in blauw of zwart weer chique te noemen is. Volvo kiest vaak voor ‘beschaafde’ kleuren. Donkergroen of gedekt blauw waren de favoriete kleuren voor de 850 en V70. Volvo sprong ooit uit  de band met Laser Blue, en er is ook wel een mintgroene V70R geweest en zelfs een knalrode XC90. Dan moet je wel durven!

Zo langzamerhand begint de oranjekoorts toe te slaan. In mijn bedrijf krijg ik wekelijks aanbiedingen van leveranciers van leuke-dingen-voor-de-mensen om toch vooral maar oranje dingen te kopen. Van T-shirts (dat zag ik ooit op een uithangbord als Tea-shirts aangekondigd!) en petjes, tot toeters en fluitjes, aanstekers en pennen. Alles in het kader van het komende WK voetbal natuurlijk. Ik heb niet zo veel met die kleur. Natuurlijk het is leuk als ‘onze jongens’ in oranje tenue over het voetbalveld achter een bal aan rennen. Maar om mezelf nou ook meteen geheel in die kleur kleding te hullen, nee dank je.

Een week of wat geleden was ik met nog meer leden van Volvo-forum te gast bij Volvo voor een sneak preview van de nieuwe S60. Heel leuk als je zo vast kennis kunt maken met een nieuwe auto, lang voordat hij in de showroom staat. Natuurlijk hadden we de foto’s van de auto al lang op het forum gezien en al snel bleek dat de meningen zeer verdeeld waren. Vooral over de oranje kleur die bij Volvo overigens Vibrant Copper metallic heet. Opvallend was dan ook dat de auto er in het echt heel anders uit bleek te zien dan op de foto’s die van diezelfde auto gemaakt zijn. Veel mooier, met een stoere neus en stevige kont. Precies wat je van een Volvo verwacht. En zo voelde hij ook aan, een stevige auto, een Volvo.

Maar die kleur …… moet dat nou écht!?