Column #46 - For life

2018


Ik eindig deze column altijd met de slogan die Volvo jaren gebruikte: ‘Volvo for life’. Niet lang geleden overleed geheel onverwacht een goede vriend en groot Volvoliefhebber. Naar zijn uitvaart kwamen vele Volvovrienden, de kist werd als vanzelfsprekend in een Volvo vervoerd en de rouwstoet bestond uit wel 30 of meer Volvo’s. De aula waar de herdenkingsdienst gehouden werd was overvol en zijn liefde voor Volvo werd veelvuldig genoemd. We keken tijdens de dienst uit op een mooi bospad. Aan het eind daarvan stond zijn V70 geparkeerd en die knipperde af en toe, als van boven gestuurd, met z’n lichten. Volvo for life, tot en met het afscheid.

En dan verschijnen er ineens berichten over een nieuwe Volvo in de pers, een 360c. Een 360 kenden we nog van enkele decennia geleden maar nu betreft het een futuristisch uitziend voorwerp met wielen. Voorop een Volvo logo en achterop grote vleugels. Rondom verlichte strips en aan de voorkant, herkenbaar, Thors Hammer.

Duidelijk een concept, een studie naar hoe vervoer in de toekomst zou kunnen uitzien met het interieur van een businessclass vliegtuigcabine als uitgangspunt. Een platform als basis voor onderzoek en zeker geen schets van een auto. In de professionele reacties wordt dat verduidelijkt en uitgelegd.

Het persbericht en de foto’s worden vanzelfsprekend gedeeld via de Volvo-forum.nl Facebookgroep maar het merendeel van de reacties gaat niet over het idee achter de foto’s, niet over het concept maar alleen over het uiterlijk. Gelezen wordt er nauwelijks maar gereageerd des te meer. En zoals elke keer als Volvo met iets nieuws komt wordt er weer gejammerd dat Volvo geen vierkante auto’s meer maakt (en dat waren toch echt alleen de 200 en de 700/900 series) en dat de Volvo waarin ze nu rijden toch écht de laatste Volvo is die ze zullen rijden. Even snel reageren om het reageren en meestal heeft die reactie geen enkel verband met het onderwerp, een Concept Volvo.

Ik word zo moe van al dat gezeur. Waarom leest men niet de tekst maar kijkt men alleen naar het plaatje en wordt alleen op basis daarvan gereageerd. Ik noem dat armoedig. Kennelijk te weinig belangstelling voor nieuwe ontwikkelingen.

Als deze aflevering van Volvo Drive Magazine in de brievenbus valt, is de Volvobeurs alweer voorbij. Helaas was er dit jaar geen Volvo-Forumkraam en ik begrijp dat die gemist werd. Gelukkig is de webshop 24/7 geopend. We gaan uitkijken naar de volgende grote meeting op 27 december as. Ik houd de locatie nog even voor me maar kan wel vertellen dat we er met de Volvo-forum eindejaarsmeeting nog niet eerder te gast waren.

Immers …
Volvo for life