Vroeger heette het een prototype, tegenwoordig een concept en elke fabrikant doet er aan mee. Op alle autotentoonstellingen in de wereld worden door belangrijke producenten modellen getoond die nooit op de weg zullen komen. Soms is het een complete auto, maar vaak is het slechts een omhulsel met onder het mooi gelijnde huidje een uitgebreide Meccanodoos die de onderdelen bij elkaar houdt.
Het lijkt me heerlijk om als ontwerper aan zo’n concept mee te kunnen werken. Je bepaalt hoe een volgende generatie auto’s er uit zal gaan zien en je bent bezig met technieken die bij het grote publiek niet of nauwelijks bekend zijn. Je kunt je fantasie de vrije loop laten, van honderd ideeën gaan 99 de prullenbak in. Maar die ene zie je terug in je eigen droomauto.
Volvo is altijd redelijk conservatief in z’n ontwerpen. Het smaakvolle Scandinavisch design is leidraad en Volvo zal nooit frivole details in een ontwerp stoppen. Wel dinge volgens de laatste stand der techniek, maar dan ok alleen als het 100% vertrouwd is en ook echt werkt. Geen innovatie om de innovatie maar als toevoeging ter vergroting van het gemak, de ergonomie of …. De veiligheid.
Zo ook de Concept YOU die op de IAA in Frankfurt is voorgesteld. De buitenkant heeft trekken uit de geschiedenis van Volvo zoals een motorkap die je de evolutie van de neus van de 444 zou kunnen noemen, de zwevende stoelen waarvan je vermoeden zou dat ze qua comfort en ondersteuning onvergelijkbaar zijn met de fauteuils van nu. Een fantastische vingeroefening qua design en de toepassing van nieuwe technieken. Geen echte knoppen maar een aanraakscherm. Ik hoorde al iemand het de iVolvo noemen en als wijlen Steve Jobs voor Volvo gewerkt zou hebben …
De meeste conceptcars verdwijnen in de shredder. Slechts de details zul je terug herkennen in productieauto’s. Volvo is trots op z’n design en heeft een aantal modellen dat kenmerkend is voor de ontwikkeling van het merk bewaard. Je kunt ze zien in het Volvo museum in Göteborg. Echte de moeite waard om daar eens een paar uur rond te dwalen en op zoek te gaan naar de oorsprong van de auto’s die we op de weg tegenkomen.