Column #33 - Concepts

2016


Laatst was ik weer eens in het Brand Experience Centre van Volvocars in Göteborg. Naast alles over Volvo Veiligheid stond daar de Concept Coupe, het metallic blauwe model dat Volvo op verschillende internationale tentoonstellingen liet zien en waarvan we hopen dat het de nieuwe C90 zal worden.

Want zo gaat dat nog steeds. Auto’s worden weliswaar digitaal, in de computer, ontworpen maar uiteindelijk moet er wel iets tastbaars op tafel komen. Concepts zijn daarbij onontbeerlijk. De ontwerper kan er al z’n fantasie en creativiteit in kwijt. Hij kan laten zien wat er qua ontwerp mogelijk is en wat de gevolgen van zijn bedenksels zijn. De opdrachtgever zal dan een keuze maken in welke richting het definitieve ontwerp zal gaan. De directie van Volvocars zal z’n goedkeuring moeten geven aan iets dat ze in het echt gezien hebben en niet alleen op basis van een plaatje op een beeld- of projectiescherm.

Ik heb wel wat met die ontwerpen die er nooit in het echt zullen zijn. De mysterieuze Venus Bilo uit de jaren 30 en de 480 cabrio (waarvan er stiekem toch een paar gemaakt zijn). En wat te denken van de volkomen mislukte 440 Estate en de P1800 Rocket met z’n futuristische kontje. Een aantal van die concepts zijn te zien in het Volvo Museum in Göteborg. Denk dan ook aan de taxi die als proef voor London werd gemaakt en een 3-deurs 240 met een schuine achterkant. Ik had het geluk eens rond te mogen struinen in de opslagruimtes van het museum en voelde me eigenlijk een beetje in de 7e hemel. Allerlei onaffe auto’s met plexi ruiten, twee verschillende koplampen, aan de ene kant twee deuren en de andere kant maar eentje etc etc. Heerlijk om al die probeersels te zien. Jammer dat je de ontwerpers en beslissers van toen niet meer kunt vragen waarom ze iets bedachten. Veel is er in de loop van de jaren verschroot maar mooi dat er toch het een en ander bewaard is gebleven.

Voor echt speciale Volvo’s moet je een deur verder dan de Volvo ontwerpers. Je komt dan terecht bij Nilsson Special Vehicles die limousines, rouwwagens en ambulances bouwt op basis van bestaande Volvo modellen en, minder bekend Dalbo Fordonsteknik die een Volvo dubbele achterwielen geeft en er luxe pickups van maakt. Ook de bekende Volvo carriër, een Volvo die een Volvo in de ‘achterbak’ kan vervoeren, wordt daar gemaakt. In onze contreien kom je ze eigenlijk nooit tegen maar in Zweden kun je ze regelmatig zien.

Soms worden de concepts tastbaar en is er een fabrikant van miniaturen die ze (al dan niet in opdracht van Volvocars) op schaal maakt. Ik heb er een paar in mijn verzameling en wat mij betreft kunnen er daar niet genoeg verschillende van gemaakt worden.

Zodra er weer zo’n concept opduikt wordt daar op Volvo-forum.nl in de Spypicsrubriek zeker melding van gemaakt.

Volvo for life

Concept Volvo