Column #3 - Volvo 850

2011


De Volvo waar ik zo’n 20 jaar geleden in reed was aan vervanging toe en per toeval kwam er een Ford Scorpio op mijn pad. Ik besloot in die auto te gaan rijden en dat beviel eigenlijk best goed. Grote auto, automaat, veel luxe en meer dan voldoende pk’s. De auto had nog 20.000 km te gaan voor hij vervangen zou moeten worden. Een logische volgende stap was een nieuwe Scorpio en zo geschiedde.

 

Wat had ik daar een spijt van! De auto reed heel anders dan de oude en in goed overleg met de garage werd de lease al na een paar weken ongedaan gemaakt. Intussen had ik al een proefrit gemaakt in het nieuwe model van Volvo, de 850 GLT.

 

Ik heb me af laten zetten bij de Volvodealer waar ik altijd al klant was en al pratende kwam er een auto op het scherm die helemaal naar mijn zin was. Een andere motor dan de 20-klepper was er niet dus die keus was makkelijk. Na het uitstapje in een automaat wilde ik die ook in de Volvo. Alleen de kleur was nog niet duidelijk. Gezien mijn functie kon ik beter niet in een brandweerrode bij de klanten voor de deur komen maar het bordeauxrood was eigenlijk wel chique.

 

De productie van de 850 was net gestart en er waren alleen nog voorloopauto’s voor de dealers. Ik moest dus nog wel even wachten tot hij geleverd zou worden. De dealer had een witte 740 staan die ik voor die tijd wel mocht gebruiken. Een witte auto zag je toen niet veel en regelmatig werd me gevraagd waar het bruidspaar gebleven was.

 

Op een zaterdag kon ik mijn nieuwe Volvo komen halen. Hij stond onder een kleedje en ik kreeg uitgebreide instructie over waar alle knopjes voor dienden. Wat was ik blij ! En blij ben ik gebleven want elke 2 jaar kon ik een nieuwe uitzoeken. Het volgende model was een blauwe Estate. Veel ruimte, heerlijke grote achterklep en een mooi design met die achterlichten van vloer tot dak!

 

De 850 was een revolutie voor Volvo, de eerste voorwiel aangedreven auto en het feit dat het zelf nu, na 20 jaar, nog een goed ogend model is toont de vooruitziende blik van de ontwerpers van toen. In de loop van de tijd is er een club van liefhebbers ontstaan, de Volvo 850 club en op www.volvo850forum.nl zijn de echte kenners te vinden.

 

Sinds de 850 heb ik geen ander merk meer gekozen. Laten we het maar op Volvo for Life houden.