Dit nummer van uw vakblad staat voor een deel in het teken van de mooiste sedan die Volvo de laatste jaren op de markt bracht, de S90. Met open mond en ingehouden adem heb ik van achter mijn bureau zitten kijken naar de persintroductie in Göteborg. Wat een goed verhaal over de ontwikkeling van het model en het hoe en waarom hij er uit ziet zoals hij er uit ziet. Een lesje design dat mij als liefhebber als muziek in de oren klonk.
Al eerder mocht ik een nieuwe Volvo zien voordat hij in Nederland in de showroom kwam. Ten tijde van de introductie van de V40 was ik met een groep Volvoliefhebbers in Göteborg. Op het programma van de Volvo-Forum Factory Tour stond een bezoek aan het design centre in Torslanda waar we werden ontvangen door Fedde Talsma. Fedde won als jong ontwerper een door Volvo uitgeschreven wedstrijd en mocht daarna aan de slag in het ontwerpteam van de 400 serie. Hij belandde later in Göteborg en werd een van de leading designers van Volvo.
In dezelfde zaal waar ook de S90 geïntroduceerd werd stonden toen 3 uitvoeringen van de V40. Een kleimodel, half in metallic blauw en half als bruine klei. Daarnaast een model van de carrosserie maar met een binnenkant van een soort Meccano en daar weer naast het uiteindelijke resultaat dat even later de weg op zou gaan. Aan de hand van deze 3 stappen gaf Fedde ons inzicht in het ontwerpproces zoals alleen een insider dat kan doen.
Vorig jaar mochten we in Zweden al rijden met de XC90, voordat die in Nederland bij de dealers stond. Van Lars Lagström, de productmanager van het project XC90 kregen we een ochtend lang uitleg over de nieuwe technieken die vanaf dat moment in alle nieuwe Volvo’s geïntegreerd zouden gaan worden. Een voorrecht dat we met beide handen aangrepen.
In het Brand Experience Centre stonden we vervolgens oog in oog met de Concept Coupe, de auto die enkele jaren geleden als een van de drie concepts werd getoond als model voor een nieuwe generatie Volvo’s. Bij de introductie van de S90 was mooi te zien hoe stijlelementen van die Concept terug zijn gekomen in de Sedan. Dat belooft nog wat voor de volgende modellen.
In Juni 2016 is er weer een Factory Tour. Ik verwacht dat we dan misschien al wel op de testbaan met de S90 kunnen rijden. Wil je mee naar Zweden, zoek even op Volvo-forum.nl of er nog plaats is. De groep is gelimiteerd tot 25 deelnemers.
Mijn eerste eigen Volvo was ook een sedan, een donkergrijze 240 die ik van mijn werkgever kon overnemen. Toch wel een van de Volvo iconen, het model dat al bijna 25 jaar niet meer in productie is maar nog steeds dagelijks in het Nederlandse straatbeeld te vinden. De volgende introductie zal de nieuwe Estate zijn. Ik kijk erg uit naar de V60 die naar verluidt in Maart op de Salon van Genéve getoond zal worden.
Volvo for life
Kleimodel in bewerking