Column #27 - De nieuwe XC90

2015


Regelmatig bezoek ik de diverse productiefaciliteiten die Volvo heeft om daar te zien en horen wat er speelt.

Zo reisde ik eerder dit jaar samen met Bert Jan Nijhuis weer eens naar Göteborg waarbij we gebruik konden maken van een zwarte XC70, een D5 Geartronic, beschikbaar gesteld door Volvo Cars. Zo’n XC70 is natuurlijk een fantastische reiswagen waarmee je de bijna 1300 kilometer zeer comfortabel kunt overbruggen. We kozen deze keer echter voor de toeristische optie, rijden naar Kiel en van daar per Stenaline ferry naar Göteborg.

De nieuwe XC90 was zojuist geïntroduceerd maar in Nederland nog nauwelijks op de weg te vinden. De enige modellen die we zagen stonden bij de dealers in de showroom. Logisch dat we er gedurende de reis naar uitkeken. Tijdens het inschepen in Kiel werden we al beloond. Enkele tientallen, in beschermend plasticfolie verpakte, exemplaren stonden op de kade in afwachting van vervoer naar de dealers en even later konden we vanaf het zonnedek zien hoe een rijtje van een stuk of 4 XC90 testwagens kwam aanrijden, kennelijk op de terugweg na een lange praktijktest over Europese wegen.

In Göteborg hadden we een aantal afspraken en na een uitstekende overtocht konden we fris beginnen aan de eerste Volvodag in Zweden. De ochtend besteedden we aan het verkennen van Torslanda. De kans dat je daar testvoertuigen tegen komt is aanzienlijk. Voor ons bleven ze verborgen in een van de vele dichte autotrailers die de fabriek in en uit reden. Na een bezoek aan de fabriek en het Brand Experience Centre waar we een exclusieve rondleiding kregen en oog in oog kwamen te staan met de Concept Coupé, ging  het programma verder in het zuiden van de stad Göteborg. We werden verwacht bij Polestar, het bedrijf waar Volvo de optimalisatiesoftware voor de motoren laat ontwikkelen en dat met een drietal racewagens op basis van de S60 rijdt in het Zweedse toerwagenkampioenschap, de STCC.

Onze tweede Volvodag begonnen we met ontmoetingen waar we lang naar hebben uitgezien, Lennart Ekdahl, die binnen Volvocars verantwoordelijk is voor alles wat met Volvo miniaturen te maken heeft. We kenden hem al veel langer via mailcontact maar nu maakten we persoonlijk kennis. In het ontwikkelingscentrum spraken we vervolgens uitgebreid met Lars Lagström, verantwoordelijk productmanager van de XC90 en vanaf de eerste dag betrokken bij het ontwikkelen van de nieuwste Volvo. De ochtend sloten we af met proefritten in een tweetal nieuwe XC90s, een D5 en een T8. Wat een fantastische auto’s! Aan het eind van de ochtend werden we door Lars uitgezwaaid met de woorden: ‘Jullie zijn met Volvo-forum onze ambassadeurs en altijd van harte welkom !’

De rest van ons bezoek aan Göteborg stond in het teken van Volvo Heritage. In het Volvo Museum ontmoetten we de directeur en de conservator, die ons zowel in het museum als in de opslagruimtes achter de schermen lieten kijken. Het is altijd weer een genoegen te zien wat het verleden van Volvo gebracht heeft.

De trip was weer een uitstekende gelegenheid de contacten te versterken, mede in voorbereiding op een volgende Volvo-forum Factory Tour. Uitgebreidere verslagen van de verschillende bezoeken zullen in Volvodrive Magazine worden gepubliceerd.

Volvo for life

De nieuwe XC90