Column #2 - Klassieker van de toekomst ?

2011


Is de auto van vandaag de klassieker van de toekomst ?

Zo af en toe bezoek ik wel eens een evenement waar oldtimers de boventoon voeren. En telkens valt me dan weer op hoe de auto-revolutie heeft plaatsgevonden. Van de stakerige koetsachtigen groeide de auto naar hele dikke grote limousines inde jaren dertig. Na de tweede wereldoorlog kwam de auto binnen het bereik van de ‘gewone man’ met afmetingen die voldoende waren voor een modaal gezin. En sindsdien zie je de auto weer groeien. Zet eens een C30 naast een P1800. Dat is even schrikken! Auto’s die je qua gebruik toch in dezelfde klasse zou moeten zien.

Zo’n klassieker is dan ineens een heel kwetsbare automobiel. Een hoogte waar je bijna overheen kunt stappen. Deuren die een kwart dik lijken van wat we tegenwoordig gewend zijn. Om nog maar niet te spreken van alle veiligheidsvoorzieningen die vandaag de dag normaal zijn. Hoe durft iemand zich in zo’n blikje op de grote boze openbare weg te begeven? En toch gebeurt het. De klassieke auto blijft trekken. Omdat de modellen ons aanspreken, omdat het dingen laat zien die er niet meer zijn, omdat het leuk is. Hoe zou dat met de modellen van vandaag zijn? Vinden we die over 25 of 50 jaar ook nog bijzonder? Zijn ze er überhaupt nog ? Veel zal afhangen van hoe populair ze nu als nieuwe auto zijn. Elke zes a zeven jaar komt er een nieuw model op de makrt, dat al na een paar jaar weer ge_upgrade wordt. En dan wordt zo’n model ook nog in grote aantallen geproduceerd. De bijzonderheid is er snel af.

 

Uitzonderingen vormen wellicht de cabrio’s en coupé’s. Die worden in veel kleinere aantallen gebouwd dan de gewone modellen en blijven daardoor een zeker exclusieviteit behouden. De eerste generatie C70 heeft inmiddels ook al een respectabele leeftijd bereikt. Je merkt dat de exemplaren die er nog zijn , bij de echte liefhebber terecht komen. Of een model bijzonder is merk je ook aan het ontstaan van clubs. Zodra er voor een model een club van liefhebbers wordt opgericht, kun je er van uitgaan dat het in potentie een klassieker is. Tenminste zolang het streven het behoud van het model is. Er zijn ook voorbeelden van merken en modellen waar de club gericht is op het pimpen, het dikker maken en opleuken van de auto’s.

Bij Volvo zie je dat niet zo. De Volvoclubs richten zich op de echte liefhebbers, die in eerste instantie alleen door de liefde voor het model maar vanaf een zeker moment ook voor onderhoud, het verkrijgen van onderdelen en het behouden van kennis. Auto’s worden steeds gecompliceerder en om zo over lange tijd op de weg te houden, zul je moetenkunnen beschikken over kennis en kunde. Een wiel wisselen of de olie checken zal iedereen dan nog wel kunnen. Maar is er over 25 jaar nog een computer die de nu nieuwste software kan herkennen? Zijn de garagetechnici van dat moment nog in staat reparaties uit te voeren ? Zijn de auto’s van vandaag de klassiekers van de toekomst ? Ik waag dat te betwijfelen.