Volvo-forum.nl heeft in de afgelopen jaren al vele bezoeken naar de Volvofabrieken georganiseerd. Tijdens de Volvo-forum Factory Tour die in Zweden plaatsvindt wordt steevast een rit met de Blue Train door de fabriek in Torslanda gemaakt.
We worden verwelkomd in het Visitor Centre en van daar vertrekt een Volvoblauw treintje voor een trip van ongeveer een uur door de verschillende delen van de fabriek. Een leuke ervaring die je als Volvoliefhebber natuurlijk meegemaakt moet hebben.
Tijdens de Factory Tour kan vaak ook nog een bezoek aan het Safety Centre en de testbaan worden afgelegd. En dat zijn plekken waar je alleen op uitnodiging binnenkomt.
Veel leuker is echter een bezoek aan de fabriek in het Belgische Gent. Je rijdt er in een paar uur naartoe en wordt gastvrij ontvangen in een presentatieruimte. Daar maak je kennis met de gidsen die wat vertellen over de geschiedenis van Volvo en een introductiefilm laten zien.
En dan begint het. Te voet gaat het naar de lasfabriek waar je een (verplichte) veiligheidsbril en geel hesje krijgt. Plaatwerk dat vanuit Zweden is aangevoerd wordt hier tot een auto aan elkaar gelast. Als eendjes wandel je achter de gids aan die je precies vertelt wat er allemaal te zien is. Hij hoeft daarbij niet te schreeuwen omdat iedereen een koptelefoon heeft gekregen en de gids een microfoon gebruikt. De lasrobots doen onvermoeibaar hun werk en de vonken spatten er vanaf. Bij elk station is beter te zien dat het een Volvo wordt.
Bij het verlaten van de lasfabriek lever je de veiligheidsbril weer in want de rest van het proces is zonder gevaar. De wandeling wordt vervolgd naar de assemblage en onderweg zie je in de verte de spuiterij (die is niet toegankelijk) waar de auto’s hun kleur krijgen.
Vanaf dit moment zie je de auto’s groeien, figuurlijk dan. De kale carrosserie komt hier uit de spuiterij en wordt voorzien van alle onderdelen die een auto een rijdend object maakt. Het leuke van de fabriek in Gent is dat je alles loopt en er niet in een treintje langsflitst. Zo zie je véél meer en kun je zo af en toe even extra lang blijven staan om een complete handeling te bekijken. Je komt langs de montage van het chassis met daaraan de motor en versnellingsbak, er wordt een kabelboom gemonteerd en dat alles wordt getest. Op een andere plek wordt het complete dashboard door een robot in de carrosserie geschoven en vastgeschroefd en even verder zie je onder en bovenkant bij elkaar komen voor het ‘huwelijk’. Uiteindelijk worden deuren en wielen gemonteerd en zal de auto voor het eerst worden gestart.
De gastvrijheid in Gent is Belgisch goed. We plannen meestal een ochtend- en een middagsessie en je doet mee aan één van de twee waardoor je het verblijf start of eindigt met de 3-gangenlunch met bier of wijn en plat water of Spa !
We gaan binnenkort weer afspraken maken voor een nieuw bezoek. Houd het evenementenboard op www.volvo-forum.nl in de gaten want de 20 plaatsen per dagdeel zijn meestal snel bezet.
Volvo Gent