Column #17 - For life

2014


Volvo staat bekend als bedenker van veilige auto’s. Telkens weer verschijnt er een persbericht met de aankondiging van wéér iets nieuws dat de veiligheid van de Volvobestuurder, z’n passagiers en zelfs personen buiten de Volvo nog beter beschermt.

 

Het streven is om in 2020 een auto te hebben die het vrijwel onmogelijk maakt om nog gewond uit een ongeluk tevoorschijn te komen. Een goed plan waarvan ik denk dat dat best eens zou kunnen gaan lukken. Volvo for life is niet voor niets een slogan die al lang geleden bedacht werd en, hoewel commercieel niet meer in gebruik, nog steeds opgang vindt.

 

Over ‘lang geleden’ wil ik het deze keer eens hebben. Zijn de Volvo’s van ‘lang geleden’ nu opeens onveilige auto’s geworden? Durf ik nu ineens niet meer de weg op met mijn 245, mijn ‘snelste tractor ter wereld’, mijn tank ! Wanneer ik het dagelijkse beeld op de Nederlandse wegen bekijk, zie ik maar weinig auto’s die qua leeftijd vergelijkbaar zijn met mijn Volvo. Zou dat betekenen dat Volvo z’n tijd ver vooruit was en ‘toen’ al een auto bouwde die nog steeds als volwaardig te boek staat. Ja, dat denk ik.

 

De overheid wil af van ‘oude’ auto’s. Alles wat naar de mening van de politici te oud is moet in de ban. En hoe doe je dat? Door het bezit van een auto duur te maken onder het mom van kreten als vervuilend, milieuonvriendelijk. Dat het gewoon een belastingmaatregel is weet iedereen en zegt iedereen. Door die maatregelen is er een grote opruiming aan de gang. Old- en youngtimers op diesel en LPG worden door de onevenredig hoge wegenbelasting onbetaalbaar in het gebruik. En alles wat niet echt meer gebruikt wordt, komt op de sloop terecht. Een stukje erfgoed verdwijnt.

Ik sprak onlangs een handelaar die een deel van z’n voorraad youngtimers uit arren moede maar verkocht om gebruikt te worden in een zg ‘bangerrace’ waarbij auto’s rondjes op een circuit rijden met de bedoeling te tegenstanders zo veel mogelijk schade toe te brengen. Volvo’s zijn daarbij geliefd omdat ze het zo lang uithouden!

 

Wat over blijft zijn liefhebbersauto’s. Auto’s zoals Volvoliefhebbers ze graag zien, netjes verzorgd, goed in de lak en schoon van binnen en buiten. Zulke auto’s kunnen nog heel lang mee en welke maatregelen de overheid ook bedenkt, de echte liefhebber laat zich niet uit het veld slaan. Dan maar een auto minder op de oprit. Volvo for life !

Klassieker

Plantenbak