Column #16 - Tuning

2013


Volvo-forum.nl wordt wel eens de grootste club van Volvoliefhebbers genoemd. In vergelijking met de traditionele Volvoclubs kun je daar wel een kern van waarheid in vinden.

Met meer dan 30.000 leden zul je toch de ledenadministratie van verschillende modellenclubs bij elkaar op moeten tellen om op dat aantal te komen.

 

Wanneer je naar verschillen gaat kijken zie je dat op het forum van alles te vinden is. Van knutselaars die hun Duett aan het restaureren zijn via jongens (meestal) die met een klein budget proberen hun 850 rijdend te houden tot welgestelde zakenlieden met een (al dan niet door de overheid gesubsidieerde) V60.

Die variatie is leuk. Vanuit alle hoeken van de samenleving krijg je input en doordat op het forum a-la-minute gereageerd kan worden is de snelheid van communiceren enorm hoog. Die diversiteit is ook te merken aan de soorten reacties. Er is altijd wel iemand die iets weet of weer iemand kent die een antwoord op en een oplossing voor een probleem heeft.

 

Een van de onderwerpen die telkens weer terugkomt is tuning, zowel van motoren als van de buitenkant. Een Volvomotor is, zoals elk massaproduct, ingesteld op het leveren van gemiddelde prestaties. Voor verreweg de meeste rijders is dat meer dan voldoende maar er zijn er altijd die méér prestaties willen. Het is toch prachtig om met je zware familiebak een stoplichtsprintje te winnen van een zwaar opgeleukt Golfje? Professionele tuners zijn er te kust en te keur. Je kunt op internet zelfs kastjes kopen waarmee je zelf je auto kunt kietelen. Ik noem dat fopkastjes want ze houden de elektronica van de auto voor de gek. Goedkoop is dan vaak duurkoop want soms wordt een auto er zo door ontregeld dat je, voor een prijs die vele malen die van dat fopkastje is, bij de dealer aan de fabriekscomputer mag om e.e.a. weer te restten.

 

Tunen van de buitenkant is een ander verhaal. Voor de een is dat een sticker op de achterklep plakken of snelle strepen op de zijkant schilderen en de motorkap voorzien van ‘carbon’folie. Dat is natuurlijk gewone PVC plakfolie met een carbon look. Een ander schaft zich fraaie wielen aan, herbekleedt het volledige interieur en verbouwt z’n auto tot een rijdende discotheek, inclusief boemboemgeluid dat de auto, zo lijkt het, met sprongetjes vooruit doet gaan.

 

En voor iedereen is er een plek op Volvo-forum. Het forum dat in z’n 10e levensjaar zit en dus op weg is naar de 10e verjaardag in september 2014. Dat zal dan in een nieuw jasje zijn. De forumsoftware begint aan het eind van z’n leven te geraken en dat ging laatst gepaard met een crash waardoor nogal wat plaatjes verdwenen.

Achter de schermen wordt druk gewerkt aan de nieuwe opzet en misschien is dat al in de lucht als je dit stukje leest.

Tuning